Miesto starších ľudí v zbore
Miesto starších ľudí v zbore Slavoj Krúpa
Komunita
Zbor je duchovná komunita.
Komunita je spoločenstvo ľudí, ktorí zdieľajú spoločné hodnoty v každodennom živote.
Komunita je spoločenstvo, ktoré navzájom spájajú záujmy, spájajú sociálne vzťahy.
Zbor je komunita - spoločenstvo kresťanov, ktoré navzájom spája viera v Boha, nádej vo večný život a láska Pána Ježiša Krista.
Zbor je komunita - spoločenstvo kresťanov, ktoré navzájom duchovne a vzťahovo spája viera v Boha, nádej vo večný život a láska Pána Ježiša Krista.
¡Zbor v Jeruzaleme
¡ „Každodenne zotrvávajúc jednomyseľne v chráme a lámuc chlieb po domoch brali pokrm v plesaní a v prostote srdca“ Sk. sv. Apoštolov 2.46
¡ Podľa sociálnych analýz (Gabriš, 1996) bolo v Jeruzaleme v novozmluvnej dobe nasledovné zloženie obyvateľstva:
¡ Z hľadiska profesii:
¡ Remeselníci - profesie
l tkanie (ženy)
l krajčírstvo
l kováči
l výroba oleja a vonných mastí z olív
l obchodovanie z vodou
l holiči
l lekári
l obchodníci
l colníci
l oceňovači tovaru
ubytovacie služby
¡Národnostné a náboženské skupiny
l esséni
l farizejovia
l sadukaji
l zelóti
l herodiani
l prozeliti
l nazareni
l helenisti
¡ - Parthovia
¡ - Medovia
¡ - Elamiti
¡ - Mezopotámci
¡ - Parthovia
¡ - Medovia
¡ - Elamiti
¡ - Judejci
¡ - Arabi
¡ - obyvatelia z Etiópie
¡ - obyvatelia z Kappadokie
¡ - obyvatelia z Pontu
¡ - obyvatelia z Frygie
¡ - obyvatelia z Egypta
¡ - obyvatelia z Pamfylie
¡ - obyvatelia z Egypta
¡ - obyvatelia z Lýbie
¡ - obyvatelia z Kyrenaiky
¡ - obyvatelia z Ríma
¡ - obyvatelia z Kréti
¡ Sociálna situácia
¡ ca) bohatí
¡ - kráľ a jeho rodina
¡ - dvorania
¡ - pohárnici
¡ - holiči
¡ - lekári
¡ - tajomníci
¡ - pokladníci
¡ - vychovávatelia
¡ - zámožné rodiny
¡ - veľkoobchodníci
¡ - nájomcovia daní
¡ - kňažská šľachta
¡ stredné vrstvy
¡ remeselníci
¡ ubytovacie služby
¡ chudobní
¡ vdovy
¡ siroty
¡ otroci
¡ ľudia odkázaní na podporu (rabíni,
¡ žobráci
¡ postihnutí a chorí
rôzne vekové skupiny
¡deti
¡mládež,
¡stredná generácia
¡dospelí,
¡starší ľudia
¡Všetky tieto skupiny si nachádzali miesto v Jeruzalemskom zbore prvotnej cirkvi. Apoštolovia oslovovali evanjeliom ľudí s rôznym pracovným zameraním, rôznych národnosti, bohatých, priemerne ekonomicky zabezpečených, chudobných, a ľudí v rôznom veku.
¡Odpoveď:
Jeruzalemský zbor nevyhnutne musel riešiť problémy pri integrovaní niektorých skupín kresťanov do kresťanskej komunity. Uvedieme dva príklady, ktoré sú z textu Skutov sv. apoštolov zrejmé.
Miesto starších ľudí v zbore
¡ V Sk. Sv. Apoštolov 2. 45 - 46 je napísané: „A všetci veriaci boli spolu a mali všetko spoločné. Aj statky predávali a delili ich všetkým, ako komu bolo treba“
¡ Tiež Sk. Sv. Apoštolov 4.34 - 35: „Lebo nebolo nikoho medzi nimi núdzneho, lebo všetci, ktorí boli majiteľmi polí alebo domov, predávali ich a nosili peniaze za to, čo ktorí predali a kládli k nohám apoštolov a rozdávalo sa každému podľa toho, ako to kto potreboval.“
¡ Prítomnosť Ducha Svätého spôsobovala, že kresťania citlivo vnímali a reagovali na majetkovú nerovnosť v komunite. Považovali za správne vyrovnať rozdiel medzi bohatými a chudobnými tým, že predávali svoje majetky a delili ich tak, aby sa tieto rozdiely vyrovnali. Apoštolovia disponovali s finančnými prostriedkami získanými z predaja a tieto rozumne prerozdeľovali ostatným.
Miesto starších ľudí v zbore
¡ Majetní kresťania nepovažovali za správne, aby bol ich majetok prekážkou duchovnej jednoty zboru. Takmer všetci dávali svoj majetok chudobnejším z lásky. Preto ich konanie posilňovalo každodennú jednomyseľnosť zboru v Jeruzaleme. Lukáš tiež zaznamenal problémové správanie Ananiáša a Zafíry.
¡ Nie sociálna rovnakosť ale sociálna rovnosť posilňovala jednomyseľnosť cirkvi. Jej základom bolo vyrovnávanie majetkových rozdielov.
Miesto starších ľudí v zbore
¡ Bohatí rozpoznali, že ich kresťanský život a požehnanie – blahoslavenstvo nie je určované hromadením majetku ale spravodlivým prerozdeľovaním a dávaním. Chudobní spoznali, že ich chudoba a nedostatok je príležitosťou k tomu, aby mohli byť potešení (pozornosťou a citlivosťou) bohatších na ich situáciu. Preto mohli byť bohatí a rovnako chudobní v prvotnej cirkvi požehnaním pre celý zbor.
¡ Rodiny a vdovy v prvotnej cirkvi
Príbeh popisuje národnostnú, etnickú nerovnosť , ktorá nastala v prvotnej cirkvi medzi Hebrejmi a Helenistami. Prejavovala sa menšou pozornosťou, ktorá bola venovaná ohrozenej skupine helenistických žien - vdovám. Helenisti boli grécky hovoriaci Židia, ktorí pochádzali mimo Palestíny. Hebreji boli potomkovia Židov z Kánana, kolísky Izraela. Helenisti boli „príšelci“ a Hebreji boli „miestni“. Hebrejské vdovy boli domáce a helenistické cudzie.
¡ Helenistické vdovy v prvotnej cirkvi nemali v uvedenom čase rovnaké postavenie, rovnakú pozíciu ako vdovy Hebrejov. V porovnaní s týmito vdovami boli helenistické vdovy diskriminované (Diskriminácia je také konanie, keď sa v tej istej situácii zaobchádza s jedným človekom (skupinou ľudí, organizáciou, krajinou, skupinou krajín) inak než s iným človekom (skupinou ľudí, organizáciou, krajinou, skupinou krajín) na základe jeho odlišnosti napr. rasového alebo etnického pôvodu).
¡Obsluha venovala menej pozornosti helenistickým vdovám ako ich hebrejským spolu-sestrám. Také správanie obsluhy vyvolalo oprávnené protesty. Kresťania z Hebrejov sa rozhodli brániť ich sestry vdovy a začali o tom verejne a otvorene hovoriť a protestovať.
l Apoštolovia mohli pokarhať helenistické vdovy a vyzvať Helenistov, aby si s nespokojnými vdovami spravili poriadok, lebo ich správanie bráni šíreniu evanjelia.
l Apoštolovia mohli vylúčiť helenistické vdovy zo zboru a pohroziť helenistom, že sa to môže stať aj im.
l Apoštolovia mohli reptanie a protestovanie v cirkvi zakázať.
l Apoštolovia mohli považovať opísané napätie za nadnesené. Konflikt mohli hodnotiť ako malicherný, nepodstatný spor, ktorému nie je potrebné venovať žiadnu pozornosť.
¡ Písmo nám zanechalo presnú správu, ako apoštolovia situáciu vyriešili:
¡ Vyjadrili nespokojnosť a urýchlenú potrebu riešiť nespravodlivé riešenie situácie helenistických vdov a tým potvrdili, že nie je možné, aby na základe etnickej príslušnosti vznikali rozdiely medzi kresťanmi.
¡ Zvolali učeníkov.
¡ Požiadali učeníkov, aby vybrali spomedzi seba kresťanov s dobrou povesťou, plných Svätého Ducha a múdrosti, ktorých poslaním bude riešiť uvedenú situáciu ale tiež dlhodobo zabezpečovať spravodlivé postavenie všetkých kresťanov v zbore, bez ohľadu na to či sú bohatí alebo chudobní, Hebreji alebo helenisti, mladí alebo starí.
¡ Apoštolovia a spolu s nimi celý zbor znovu prežili potvrdenie ich poslania, totiž aby zotrvávali na modlitbe a službe slova.
¡ Riešenie, ktoré prijali sa všetkým páčilo.
¡ Božie slovo bolo zvestovane v moci a zbor rástol, lebo prichádzali mnohí noví bratia a sestry.
Nerovnosti medzi chudobnými a bohatými kresťanmi
¡ Majetkovú nerovnosť v kresťanskej komunite riešili spontánnym
¡ a dobrovoľným spôsobom bohatí kresťania, ktorí sa vzdali svojho majetku.
Konflikt medzi Hebrejskými a Helenistickými vdovami
¡ Zanedbávanie vdov pri obsluhe bolo Helenistami vnímané a pociťované ako nespravodlivosť a preto sa rozhodli uvedený stav prezentovať verejne.
¡ Riešenie napätia „A“:
¡ Kresťanská komunita citlivo reaguje na akékoľvek nespravodlivé, nerovné postavenie skupín v zbore. Skupina, ktorá má lepšiu pozíciu sa dobrovoľne vzdáva svojich svojej pozície v prospech tých, ktorí sú na tom horšie. Základom pre takéto vyrovnávanie príležitosti, možnosti je vzájomné prijímanie kresťanov bezohľadu na to, či sú silní alebo slabí. (Rim 15. 1 (My mocní sme povinní niesť slabosti tých, ktorí nie sú mocní a nie ľúbiť sa sami sebe)
¡ Riešenie konfliktu „B“:
¡ Na rozdiel od situácie A, kde došlo k riešeniu nerovnosti bez zásahu apoštolov, pri situácii B, kde sa vyostril konflikt medzi helenistickými a hebrejskými kresťanmi natoľko, že apoštolovia považovali za potrebné ku konfliktu zaujať stanovisko. Múdrosť apoštolov je možné pozorovať podľa riešenia, ktoré doporučili. Okrem dôvery Bohu, prejavili tiež dôveru ku kresťanom zboru v Jeruzaleme. Poverili ich, aby našli medzi sebou osobnosti, ktoré budú schopné konflikt riešiť a poskytovať službu – diakoniu.
Starší ľudia v rodine
¡ Staroba, podobne ako detstvo alebo mladosť, nie je diagnóza.
Skúsenosti majú ľudia v rôznom veku rôzne ale starší ľudia majú
¡ skúsenosti najviac
¡ Ľudia potrebujú žiť a fungovať v sociálnej sieti:
¡ v rodine
¡ v rovesníckych vzťahoch
¡ v kresťanskej
A obráti srdce otcov k synom a srdce synov k ich otcom, aby som neprišiel a neudrel zem kliatbou.
Mal. 4,6